Wat is het mooi hier - Reisverslag uit Nilsby, Zweden van Sanne Lindeman - WaarBenJij.nu Wat is het mooi hier - Reisverslag uit Nilsby, Zweden van Sanne Lindeman - WaarBenJij.nu

Wat is het mooi hier

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

06 Oktober 2014 | Zweden, Nilsby

Een ruime week zijn we nu in Zweden en we maken van alles en nog wat mee. Het vorige verslag was door de beperkte internetmogelijkheden wat aan de korte en snelle kant geschreven, maar daar hebben we nu een oplossing voor. Ik schrijf gewoon in word en kopieer het vervolgens naar waarbenjij.nu. Komt dik voor elkaar!

Na een flinke week hard werken aan ons huisje is ons huwelijk nog steeds prima! Geen zorgen daarover. De hele buitenkant is inmiddels schoongemaakt, ramen gezeemd, nieuw houthok gebouwd, meubels in elkaar gezet, gelakt en geverfd, schuurdak gesloopt, belachelijk veel verhuisdozen uitgepakt, huis ingericht, hout gehakt, geharkt en gekapt, je kan het zo gek niet bedenken of we hebben er wel iets mee gedaan. Ons huis wordt steeds meer van ons!

Ook op sociaal vlak zijn de eerste stappen gezet. We hebben een geweldige buurman die minstens een keer op een dag langs komt voor een praatje. Zaterdag heeft hij ons bij gebrek aan eigen vervoer naar Karlstad gereden, zodat we boodschappen konden doen. Zondag werden we uitgenodigd voor een bakkie bij buurtgenoten uit het dal (dat klinkt toch fantastisch) en keerden we voldaan terug naar ons huisje met een leenauto. De mensen hier zijn echt heel gastvrij, behulpzaam en onvoorstelbaar vriendelijk. Aan alle kanten wordt hulp geboden. Echt heel lief.

Door het vele klussen was ik nog niet echt aan sporten of iets dergelijks toegekomen. Paardrijden is nu nog even niet aan de orde (eerst maar een persoonsnummer en een baan), al ben ik natuurlijk wel aan het uitzoeken waar de dichtstbijzijnde manege zit. Maar daarom vanmorgen maar even hardgelopen naar het meer. Zo ver als je kunt kijken bomen in alle kleuren groen, geel, oranje, rood en bruin die je je maar kunt indenken en strak helder water. Dat soort dingen alleen al maakt dit hele avontuur de moeite waard.

Internet is nog steeds pre-paid, en alleen op de laptop. Soms doe ik even via roaming op mijn mobiel de berichtjes bekijke

• 06 Oktober 2014 - 19:39

Hester:

Hoi Sanne en Martijn,

Het klinkt echt fantastisch.
    Fijn dat het allemaal zo goed gaat! Geniet ervan meid! Ik kan het me zo helemaal voorstellen 's avonds bij de warme kachel met een knisperend vuurtje van de houtblokken; een spannend boek en lekker tegen elkaar aankruipen. Romantisch huwelijksreis hebben jullie zo! Dik voor elkaar zou ik zeggen.

Arthur heeft het nog vaak over jullie. Hij wil volgend jaar zomer naar jullie toe. Hij ziet zichzelf al samen met Martijn elanden schieten enzo! Grappig he.

Nee, met mij gaat het ook weer iets beter gelukkig. Hopen dat het zo blijft; het wisselt wel is wat.

Arthur doet een hardloop programma via een app. Hij had een 9,3 voor z'n duurloop van gym.

Wel een lekker joch hoor! Hij gaat vanavond aan de Ds. vragen wat die van het Sinterklaasfeest vindt!

Nou de groetjes uit Drachten en succes met het vinden van een baan een paard enz.

Hester, Appie en Arthur

• 06 Oktober 2014 - 21:57

Mam:

Lieve Sanne en Martijn,

Wat goed dat je zo'n manier gevonden hebt om te mailen! Heerlijk om te lezen dat jullie het zo naar het zin hebben en dat jullie al contacten hebben met de vriendelijke Zweden! Jullie zijn nu bouwvakkers, binnenhuisarchitecten en natuurfreaks en sporters. Hopelijk lukt het ergens werk te vinden. Heel veel succes ermee! Wat is het geworden Zweeds of Engels? Of een mix communicatie!
    De prachtige natuur zie ik al voor me, en de ruimte, en de vrijheid.
    Hopelijk krijgen jullie je persoonsnr. binnen korte tijd. Als ik het goed begrijp heb je dan meer mogelijkheden.

Bij ons begint de herfst een beetje te komen en volgende week ga ik een paar daagjes naar Hester.
    We hebben het gestadige ritme van ouderen, 4 of 5 ochtenden in de week werken, eens in de 2 weken koor, een jaarvergadering, muziekhelpt promoten en fietsen en wandelen en 1x in de maand Bijbelstudie, de zolder opruimen, en het huis gezellig maken en we zijn lief voor de belasting!

Lieve kinders, geniet van alles , we houden van jullie,
    dikke kus,
    pa en mam

• 08 Oktober 2014 - 11:03

Ruben (ex-CCNV):

Ha Sanne en Martijn,

Wat een geweldige stap zeg. Eén en al romantiek. Super gaaf. Je gaat me toch niet zeggen dat in dat kleine huisje rechts een saunaatje gaat komen he ;-). Wat een unieke plek daar in Zweden. Ben benieuwd wat voor werk jullie gaan doen/zoeken.

Heel veel plezier!
    Ruben